طراحی مانکن ویترین

طراحی مانکن ویترین

طراحی مانکن ویترین در دکوراسیون ویترین و جذب مشتری اهمیت بسیار بالایی دارد . با توجه به اهمیت مانکن در بازاریابی محصولات ، باید اهمیت زیادی به طراحی آن داد . در این مقاله با ما باشید تا با مانکن های فروشگاهی و طراحی آنها بیشتر آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: ویترین طلا

مانکن ویترین چیست ؟

مانکن ها در گذشته به عنوان استتدی برای نگهداشتن و نمایش محصولات مختلف در نظر گرفته می شدند و پشت کالاها گم و ناپدید می گشتند ، اما امروزه به لطف طراحی مانکن ویترین در سبک و طرح های مختلف ، مانکن ها به یک جزء مهم در ویترین تبدیل شده اند .

همه ما به طور روزمره و در زمان بازدید از فروشگاه های مختلف مانند طلا فروشی ، پوشاک و … با مانکن های رنگارنگ ، کوچک و بزرگ ، کلاسیک یا مدرن ، رئال یا انتزاعی ، درون ویترین مواجه می شویم ، که در عین ساکن بودن ما را به سوی فروشگاه فرا می خوانند .

همه ما با دیدن مانکن ها وسوسه می شویم ، که دقایقی را صرف تماشای ویترین یک فروشگاه و محصولات به نمایش گذاشته شده در آن کنیم ، حتی اگر در آن لحظه قصد خرید نداشته باشیم ، آن فروشگاه را به خاطر بسپاریم و به دوستانمان نیز معرفی کنیم ‌.

انواع مانکن ویترین

مانکن های فروشگاهی بسیار متنوع هستند و از جنبه های گوناگون مانند کاربرد ، جنس ، طراحی مانکن ویترین ، سبک و … به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند . در یک تقسیم بندی کلی مانکن ها را می توان به دو دسته مانکن پوشاک و اکسسوری تقسیم بندی کرد .

مانکن پوشاک شامل انواع مانکن کامل ، بالا تنه ، پایین تنه می شود ، که هر یک به منظور خاصی استفاده و با متریال خاصی تولید می گردند .

مانکن پوشاک در سبک های مختلف مدرن ، کلاسیک و … متناسب با سبک فروشگاه طراحی می گردند . امروزه سبک های مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و سبک کلاسیک نیز مشتریان خاص خود را دارد .

نوع دیگر مانکن ویترین ، مانکن هایی است که اکسسوری های مختلف مانند طلا و جواهرات ، کلاه ، عینک و … را روی آن می چینند . مانکن های طلا فروشی پر کاربرد تر از دیگر انواع هستند . طراحی مانکن ویترین طلافروشی نیز در مقایسه با گذشته بسیار پیشرفت کرده است .

همچنین می توان از مانکن های قدیمی برای دیزاین لاکچری استفاده کرد این نوع مانکن ها به دلیل دارا بودن پایه های ضخیم و بادوام سبب محوبیت آن شده است.

امروزه با استفاده از متریال متنوعی مانند رزین ، چوب ، سنگ ، فلز ، فایبر گلس و … طرح های بی نظیری تولید می شود ، که جلوه زیبایی به طلا و جواهرات فروشگاه ها می بخشند .

انواع مانکن ویترین

جنس مانکن ویترین

جنس و متریال نقش زیادی در طراحی مانکن ویترین دارد . در واقع متریال تعیین کننده زیبایی خاص و متمایز محصول نهایی است . طراحان در زمان طراحی مانکن فقط به شکل و طرح آن توجه نمی کنند ، بلکه نخست متریال را متناسب با طرح و کاربرد انتخاب می کنند . در واقع هر متریالی ویژگی متفاوتی به مانکن ها می بخشد .

یک مانکن طلا با طراحی انتزاعی اگر با متریال رزینی تولید شود ، بسیار چشمگیر تر و زیباتر از یک مانکن پلاستیکی معمولی خواهد بود . البته متریال پلاستیک نیز امروزه بسیار تغییر نموده و می توان طرح و رنگ های مختلفی را با آن اجرا نمود .

در صورتی که متریال به درستی انتخاب نشود قادر به ارائه تمام جنبه های زیبایی شناسی در نظر گرفته شده ، در زمان طراحی مانکن ویترین نمی باشد و پیام طراح را به خوبی منتقل نمی کند .

مانکن های موجود در بازار اغلب از متریال پلاستیک و فایبر گلس ساخته می شوند ، در مواردی نیز از جنس رزین ، سنگ ، چوب و فلز تولید می گردند . هزینه طراحی و تولید چنین مانکن هایی اغلب گران است و به‌ صورت‌ سفارشی برای مشتریان خاص طراحی و تولید خواهند شد .

امروزه مانکن های فایبرگلاس در مقایسه با تمام متریال نامبرده ، بیشتر مورد توجه تولید کنندگان ، طراحان و مشتریان قرار گرفته اند ؛ زیرا از ویژگی هایی چون قیمت ارزان ، انعطاف پذیری بالا ، رنگ پذیری ، سرعت ساخت بالا و … بهره می برد .

مانکن های پلاستیکی از تمام متریال نامبرده ارزان تر هستند ، اما متاسفانه محصول نهایی شکیل بودن سایر مانکن ها را ندارد و فقط می توان آن را متناسب با قالب های در دسترس تولید کنندگان طراحی نمود .

مانکن پلاستیکی به دلیل دوام بالا ، سرعت ساخت بالا و قیمت ارزان ، همچنان طرفداران زیادی دارد و با وجود مواد خام متنوع و فراوان هنوز طراحی مانکن ویترین با این متریال متوقف نشده است .

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده برای طراحی دکوراسیون طلا فروشی

طراحی مانکن ویترین

طراحی مانکن ویترین مانند طراحی هر محصول دیگری نیاز به دانش اولیه و تخصصی طراحی دارد . در زمان طراحی مانکن شما فقط نباید به دنبال زیبایی و منحصر به فرد بودن آن باشید ، بلکه باید روی کاربردی بودن و کارآمدی آن نیز نمرکز کنید .

به عنوان مثال یک مانکن زیبا و بی نقصی که قادر به ایستادن نیست ، هیچ ارزشی ندارد ! مانکن باید ایستایی خوبی داشته باشد و قادر به تحمل وزن محصولی که برای آن طراحی شده است ، باشد .

مورد دیگری که در زمان طراحی مانکن باید به آن توجه کنید ، متریال آن است . در زمان انتخاب متریال نباید فقط زیبایی نهایی آن را در نظر بگیرید ، بلکه دوام ، هزینه ، مراقبت و … نیز به اندازه زیبایی مهم هستند .

مورد مهم دیگر در طراحی مانکن ویترین توجه به شکل و طرح آن است . در زمان طراحی مانکن از تقلید بپرهیزید و به دنبال نوآوری و خلاقیت با پیروی از ترندهای جهانی باشید .

در زمان طراحی مانکن به دنبال شکل های بسیار پیچیده ای که مفهوم بسیار خاصی دارند ، نباشید . یک طرح با مفهوم ساده ، جدید و شیک را خلق کنید تا مشتریان بسیاری را به ویترین فروشگاه جذب کند .

طراحی مانکن ویترین

در پایان

شرکت مقدم مانکن از شرکت های مجرب و با سابقه تولید مانکن طلا است ، که محصولات این برند طراحی بسیار زیبا ، کارآمد و چشم نوازی دارند . طراحی مانکن ویترین در این تولیدی زیر نظر اساتید حرفه ای و تحصیل کرده انجام می گیرد .

طراحان شرکت مقدم مانکن با دنبال کردن مدهای روز جهان و نیاز بازار ، مانکن های طلای بسیار شیک و مدرنی را خلق می کنند . برای خرید محصولات این برند به سایت مقدم مانکن مراجعه کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =