طراحی و ساخت جواهرات

طراحی و ساخت جواهرات

در طی سالیان اخیر ، حرفه جذاب طراحی و ساخت جواهرات به یکی از حرفه های پر رونق در ایران و سایر کشورها تبدیل شده است . در مدت زمان بسیار اندکی ، افراد زیادی خواهان پیوستن به این حرفه ، جهت ورود به بازار کار شده‌اند .

دستیابی به حرفه طراحی جواهرات را ، می توان هم به نوعی دستیابی به هنری جذاب ، زیبا و مدرن در نظر گرفت و هم آن را ، منبعی برای کسب درآمد دانست . در نظر داریم تا ، در این مبحث به بررسی این حرفه به عنوان کسب و کار بپردازیم . تا ، انتهای این مطلب همراه ما بمانید . شما می توانید برای سفارش انواع ویترین طلا با همکاران ما در تماس باشید.

مروری بر رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

 

طراحی و ساخت جواهرات در تمامی فرهنگ ها و ملل از جایگاه خاصی برخوردار است تا ، آنجا که رشته ای به همین نام و با همین موضوع در دانشگاه ها و آموزشگاه های هر کشور تدریس می گردد . دانشجویان با کسب برخی مهارت ها و فراگیری روش ها و متدهای این حرفه به بازار کار ورود پیدا می نمایند .

امروزه ، رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در کشور ما نیز ، در دو مقطع کاردانی و همچنین ، کارشناسی تدریس می گردد . دانشجویان این رشته با کسب مدرک رسمی قادر به ورود به بازار کار این پیشه خواهند شد و به درآمد زایی برسند . لازم به ذکر می باشد ، این رشته زیر گروه رشته هنر می باشد .

در این رشته هنرجویان ملزم به گذراندن برخی دروس عملی و تئوری هستند . همچنین ، با برخی از ابزارهای طراحی و ساخت طلا و جواهرات ، اصول و مبانی الگو سازی ، تناسب طرح و ساخت در قالب رشته طراحی و ساخت جواهرات آشنایی پیدا می نمایند .

 

مروری بر رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

وظایف و مسئولیت های یک طراح جواهرات چیست ؟

 

یک طراح فعال در حرفه طراحی و ساخت جواهرات ، مسئولیت ها و وظایفی را ، بر عهده دارد . همانند هر شغل دیگری ، طراحی جواهرات نیز دارای اصول و مبانی مختص به خود می باشد و طراح باید پایبند به آن ها باشد . برخی از وظایف طراح طلا و جواهرات به شرح زیر هستند ؛

 

  • رعایت اصول طرح زنی : یکی از اصلی ترین وظایف یک طراح جواهرات ، رعایت اصول و مبانی طرح زنی است . دقت به جزئیات طرح و متناسب و هماهنگ بودن ابعاد همگی در طرح باید رعایت شده و به چشم بیایند .
  • ارائه مشاوره : یک طراح خبره و کاربلد در هنگام ثبت سفارش ، به مشتریان خود مشاوره داده و در مورد خواسته ها ، ایده ها و طرح نهایی با مشتری به مشورت پرداخته و رضایت و خرسندی مشتریان را ، در مورد طرح نهایی جلب نماید .
  • طراحی و ساخت پایه : فرد باید به عنوان یک سازنده طلا و جواهرات ، در قدم اول به ساخت پایه و چارچوب اولیه طلا و جواهرات بپردازد . این مرحله شامل سنباده زدن و صیقل دادن فلزات و بررسی محل سنگ های قیمتی بر روی آن است .
  • انتقال طرح بر روی فلز : در این مرحله طراح ، طرح خود را ، از کاغذ به روی فلز واقعی منتقل کرده و به ساخت قطعه مورد نظر می پردازد .
  • ریخته گری : این مرحله از طراحی و ساخت جواهرات به مرحله ریخته گری یا ساخت قالب معروف است . با استفاده از قالب های ویژه ، به ساخت طرح کلی همراه با رعایت کلیه نکات و جزئیات پایه فلزی طرح را ، می سازند .
  • صیقل دادن طلا و جواهرات : مرحله نهایی مربوط به رفع مشکلات و ایرادهای طرح طلا و یا جواهرات است . در این مرحله پس از رفع نواقص ، به صیقل دادن طلا و همچنین ، جواهرات پرداخته می شود .

 

البته لازم به ذکر می باشد ، مراحل و پروسه های طراحی و ساخت جواهرات بسیار پیچیده تر و بیشتر از این مراحل ذکر شده در این مطلب می باشند و ذکر این مراحل به صورت خلاصه ، تنها به منظور آشنایی بیشتر با روند طراحی و ساخت طلا و جواهرات است .

بیشتر بخوانید: بروزترین راهکار های ایجاد امنیت در طلا فروشی ها

امکان پیشرفت کاری در زمینه طراحی و ساخت طلا و جواهرات

 

در حرفه طراحی و ساخت جواهرات به مانند هر حرفه و پیشه دیگری ، امکان پیشرفت و به روز شدن وجود دارد . میزان پیشرفت به خلاقیت ، ایده پردازی و ذهن فرد بستگی دارد . شما می توانید پس از کسب مهارت در این رشته و حرفه در شرکت های مرتبط با این صنعت مشغول به کار شوید .

در عین حال ، قادر به اشتغال به صورت خصوصی نیز ، خواهید بود . در این صورت با کمی ایده پردازی می توانید به سرعت به پیشرفت کاری بیشتری دست یابید . برای مثال ، با افزایش بازاریابی ، شرکت در نمایشگاه های درون کشوری و بین المللی به فروش و بازاریابی برای طرح های خاص و آنتیک خود باشید .

از دیگر ایده های ناب در زمینه پیشرفت در حرفه طراحی و ساخت جواهرات ، می توان به ارائه مشاوره ، اشاره نمود . شما می توانید طرح ها و ایده های خاص خود را ، به گالری ها و نمایشگاه های خاص طلا و جواهرات به عنوان مشاوره ارائه نمایید .

 

آینده کاری طراح طلا و جواهرات

 

پس از کسب مهارت در حرفه طراحی و ساخت جواهرات ، فرد می تواند به استخدام شرکت های فعال در این زمینه درآمده و به فعالیت خود ادامه دهد . در عین حال قادر به ادامه فعالیت به صورت فریلنسری می باشد . در این صورت می تواند به صورت کاملا ریموت و دورکاری به فروش طرح های خود بپردازد .

شرکت در نمایشگاه های درون کشوری و بین المللی نیز علاوه بر ، کسب درآمد به افزایش شهرت و معروفیت طراح کمک شایانی می نماید . استخدام در مرکز طراحی و ساخت طلا و جواهرات ایام و خارج نیز ، از سایر گزینه های پیش روی یک فرد طراح طلا و جواهرات است .

 

 

آینده کاری طراح طلا و جواهرات

 

کلام پایانی

 

طراحی و ساخت جواهرات به عنوان یک شغل و پیشه هنری علاوه بر ، کسب مهارت در زمینه یک رشته هنری ، می تواند فرد را ، به درآمد وافری نیز برساند . این رشته هرچند از حرفه های نوظهور و نوین است اما ، در مدت زمانی اندک می تواند فرد را ، به پیشرفت و درآمد برساند .

از جمله اماکن معتبر ، جهت آموزش حرفه طراحی طلا و جواهرات ، می توان به مجموعه مقدم مانکن اشاره نمود . این مجموعه با داشتن کارشناسان خبره و پیشرو در زمینه طراحی جواهرات یکی از بهترین های صنف خود در این زمینه می باشد .

 بیشتر بخوانید: خرید اینترنتی مانکن طلا فروشی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =