تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات

طلا و جواهرات از دیرباز و روزگاران قدیم ، جزو صنایع مهم به شمار می رفته است . به خصوص با وجود معادن طلا و انواع سنگ های قیمتی ، مردم علاوه بر استفاده از طلا و جواهرات به عنوان وسیله زینتی ، این محصولات جنبه ثروت اندوزی و پس انداز را ، نیز دارا بودند .

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات به هیچ وجه یک رشته نوظهور و نوین نبوده و قدمتی بیش از هفت هزار ساله دارد . از زمان فرعونیان مصر تا ، سومریان همگی با طلا و جواهرات آشنا بوده و به جز طراحی های خاص خود ، از این قطعات به عنوان توشه نیز بهره می گرفتند .

بیشتر بخوانید: استفاده از مواد اولیه غیر متعارف در جواهر سازی

حرفه طراحی طلا و جواهرات

 

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات از قدیم الایام و به شکلی کاملا متفاوت ، در تمامی نقاط جهان مرسوم بوده است . مردم اولیه در تاریخ فرعونیان به شکلی طلا و جواهرات خود را ، می آراستند و آن ها را ، در معرض دید و فروش قرار می دادند .

تاریخچه طراحی جواهرات از گذشته به شکل های کاملا متفاوتی شکل گرفت . در ابتدا ، طراحی و حکاکی بر روی سنگ های قیمتی به صورت کاملا دستی و با نقش حکاکی های ساده بر روی آن ها بوده است . به ترتیب ، با گذشت زمان و پیشرفت علم ، این حرفه به مرور زمان دچار تغییر و تحول ژرفی گردید .

به مرور زمان و با کشف و طراحی ابزار جدید و حرفه ای ، جهت طراحی بر روی انواع سنگ های قیمتی و فلزات گران بها ، حرفه طراحی طلا و جواهرات نیز ، پا به عرصه جدیدی گذاشت . تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات به مرور دچار تغییر و تحول گشته تا ، به حالت امروزی برسد .

 

تاریخچه جواهرات در زمان باستان

 

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات از زمان باستان و به شکلی کاملا متفاوت از امروز وجود داشته است . طلا از زمان باستان به عنوان یک وسیله و متاع قیمتی و کمیاب در نظر گرفته می شده است . ضمن این که ، از طلا به عنوان وسیله تزیینی نیز استفاده می کردند .

البته ، طراحی طلا در زمان باستان ، با توجه به بقایای مانده و کشف شده در حفاری ها ، به صورتی ساده و ابتدایی صورت می گرفت . از آنجا که ، در زمان باستان مردم اعتقاد به زندگی پس از مرگ داشتند ، طلاها و اشیای قیمتی خود را ، نیز به همراه رفتگان خود خاک می نمودند .

به همین دلیل ، در طلاهای به دست آمده از درون مقبره ها و با بررسی های به عمل آمده بر روی قطعات طلای دوران باستان ، می توان به تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات در آن زمان دست یافت .

 

تاریخچه جواهرات در زمان باستان

 

طلا و جواهرات در قرون وسطا

 

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات در قرون وسطا کاملا متفاوت و متمایز از سایر قرون بوده است . در این دوره ، درباریان ، شاهان و ثروتمندان مجاز به استفاده و حمل طلا بودند . مردم در سایر طبقات از سایز فلزات به عنوان وسیله زینتی استفاده می کردند .

نحوه ساخت و تزیین طلا در این دوره بیشتر به وسیله صیقل دادن طلا و جواهرات بوده است و معمولا به ندرت از نقش و نگار بر روی طلا و جواهرات استفاده می شد . دلیل این امر نیز ، اهمیت دادن به شفافیت سنگ های زینتی و طلا بوده است .

طی تحقیقات به عمل آمده و طلاهای کشف شده تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات در این زمان ، تلفیق عناصر مختلف به همراه طلا بوده است . در برخی از طلاهای به دست آمده از حفاری از عنصر مروارید و جواهرات قرمز رنگ برای طراحی آن قطعات استفاده شده است .

 

طلا و جواهرات در دوره رنسانس اروپا

 

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات در دوره رنسانس به طور کلی با سایر دوره ها متفاوت بوده است . در این دوره مینا کاری وارد طراحی طلا و جواهرات شد . طراحی ها علاوه بر ، رنگ های فراوان دارای پیچیدگی های نیز ، گردید . تکنیک های طراحی در این دوره شاهد دگرگونی عظیمی بودند .

در این قسمت از تاریخ طراحی طلا و جواهرات ، شاهد ورود دین به این حرفه بودیم . اهمیت دین در دوره رنسانس حتی به طراحی قطعات زینتی نیز ، ورود پیدا کرد . تلفیق هنرهای سنتی و ایده های دینی باعث خلق طراحی های ویژه و جدیدی گردید . رواج به کار گیری پرتره ها نیز درون قطعات طلا ، از این دوران آغاز شد .

با بررسی تاریخ و مطالعه نحوه طراحی جواهرات در دوره رنسانس ، می توان به اهمیت سنگ های زینتی رومی و یونانی می توان پی برد . به گونه ای که ، قطعات به دست آمده از حفاری ها به قیمت های بسیار نجومی به خرید و فروش می رسد .

 

طراحی های طلا و جواهرات در دوره مصریان

 

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات در دوره فرعونیان مصر به طور کلی ، متکی بر طلا بوده است . میزان استفاده از طلا در زمان فرعونیان مصر به اوج خود رسیده است . در کنار میزان بالای طلا در این زمان ، مصریان از سه نوع سنگ فیروزه ، لاجورد و کارنلین در طراحی های خود بهره می گرفتند .

عمده طراحی های طلا در دوره فرعونیان مصر مبتنی بر تقارن در طرح بوده است . با وجود مقدار کمی از طرح ها و نقش و نگارها در طراحی های طلا ، عمده تمرکز طراحان آن دوره بر روی عنصر تقارن و ترکیب مهره های متنوع بوده است .

با دقت در طلاهای کشف شده از حفاری های درون اهرام مصر ، می توان به طرح های این دوران پی برد . طلاهای بزرگ در کنار انواع مهره ها و مرواریدهای رنگی به عنوان عنصر طراحی طلا و جواهرات در زمان فرعونیان مصر شناخته شده است .

طراحی های طلا و جواهرات در دوره مصریان

 

کلام پایانی

 

تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات به سال های اخیر محدود نمی شود . بلکه ، این حرفه و صنعت به صورتی کاملا مبتدی و ساده از دوران های قبل از میلاد وجود داشته است . با پیشرفت علم و تکنولوژی و دستیابی به ابزار حرفه ای برای طراحی طلا و جواهرات ، این حرفه نیز دچار پیشرفت شد .

در کشور ما برخی از مجموعه ها مانند مقدم مانکن علاوه بر ، طراحی و تولید وسایل طلا فروشی به برگزاری دوره های حرفه ای طراحی طلا و جواهرات نیز ، زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر ایران پرداخته است . جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید .

بیشتر بخوانید: استند طلا و جواهرات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =