جواهر سازی چیست ؟

جواهر سازی چیست ؟

جواهر سازی هنری است ، که از دیرباز انسان ها به آن توجه خاصی داشته اند . امروزه در این حرفه پیشرفت های چشم گیری به وجود آمده است . مردم همیشه خواهان بهره مندی از جواهرات و زیورآلات بوده اند .

چرا که داشتن جواهرات هم به زیبایی آن ها می افزاید و هم وجود بعضی از فلزات و سنگ های درون آن ها باعث آرامش می شود ، از این رو همیشه شاهد استقبال زیادی برای خرید و استفاده جواهرات هستیم . رفته رفته این علاقه باعث به وجود آمدن حرفه ای تحت عنوان جواهر سازی شده است . در این مقاله خواهان معرفی این حرفه می باشیم ، پس لطفا با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات

ساخت جواهر چیست ؟

جواهر سازی همیشه کسب و کار پر در آمدی در تمام ادوار بوده است . در گذشته استفاده از جواهرات ویژه قشر ثروتمند و بخصوص پادشاهان و درباریان بود . اما امروزه به دلیل استفاده از فلزات و سنگ های مختلف و قابل دسترس عموم اقشار جامعه می توانند از جواهرات و زیورآلات استفاده کنند .

امروزه از متریال های متنوعی در این حرفه استفاده می شود . این محصولات با بهره مندی از فلزات گران بها هم چون ؛ طلا ، نقره ، پلاتین و فلزاتی کم بها تر هم چون ؛ مس ، برنز ، برنج و… تولید می شوند و برای تزیین و زیبایی آن ها سنگ های مختلفی مانند ؛ انواع عقیق ، الماس ، برلیان ، یاقوت وکریستال های رنگی کاربرد دارد .

در هنر جواهر سازی مهمترین چیز ذوق هنری و پشتکار کافی است ، تا به یک جواهر ساز موفق تبدیل شوید . با پیشرفت صنعت ، ابزار های این حرفه نیز تغییرات زیادی کرده است . جواهراتی که امروزه تولید واستفاده می شوند ، از ظرافت و زیبایی بیشتری برخوردار هستند .

چه افرادی که به صورت دستی یا به صورت صنعتی خواهان ورود به این حرفه می باشند ، باید بتواند کسب و کار خود را با متد های روز دنیا همراه کنند ، تا موفقیت را برای کسب و کار خود به ارمغان آورند .

ساخت جواهر چیست ؟

تجهیزات و ابزار های مناسب جواهر سازی

در جواهر سازی از ابزار های مختلفی استفاده می شود ، که به شرح زیر است ؛

  1. جعبه ابزار طلا سازی
  2. وسایل حفاظتی و ایمنی
  3. ترمومتر و ترموکوپل
  4. بوته طلا سازی
  5. موم زن
  6. سوهان طلا سازی
  7. وسایل تقلیل حجم فلزات
  8. مدل ساز رایانه ای
  9. دستگاه ریخته گری طلا
  10. بخار شوی طلا
  11. دستگاه التراسونیک
  12. دستگاه آبکاری طلا
  13. کولیس
  14. قالب خوشه
  15. میز مخصوص ابزار طلا سازی
  16. میز مخصوص طلا سازی
  17. قیچی طلا سازی
  18. فرز طلا سازی

در صنعت جواهر سازی از این تجهیزات استفاده می شود . هر چه تجهیزات کاربردی در این حرفه مدرن تر و به روزتر باشد ، بازار این کسب و کار رونق بیشتری خواهد داشت .

ملزومات جواهر سازی

حرفه جواهر سازی به جز تجهیزات مخصوص تولید و ساخت جواهرات ، برای معرفی محصولات خود به ابزارهای دیگری هم چون ؛ مانکن طلا نیاز دارد . مانکن طلا ابزاری کاربردی برای بخش فروش و بازاریابی می باشد . هر چه تنوع و رنگ مانکن های طلا چشم نواز باشد ، باعث جذب مشتریان بیشتری می شود .

جواهر ساز به غیر از کارگاه تولید ، به فضای مناسبی جهت عرضه و معرفی محصول خود نیاز دارد . مانکن های مختلف در سایز و اندازه های متنوع مخصوص انواع جواهرات همچون ؛ گردنبند ، دستبند ، النگو ، گوشواره ، حلقه و انگشتر و …طراحی شده و در معرض دید بینندگان قرار می گیرد .

مانکن های طلا اجازه می دهند ، که خریداران با سلیقه های مختلف جواهرات مورد پسند خود را انتخاب و خریداری کنند . یک جواهر ساز موفق ملزم به بهره مندی از این وسایل و تجهیزات است .

ملزومات جواهر سازی

ایمنی در جواهر سازی

همان طور که می دانید هر کارگاهی به وسایل و ابزارهای ایمنی در محیط کار نیاز دارد ، چرا که شاهد خطرات مختلفی برای هر حرفه هستیم . گارگاه جواهر سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست ، لذا در این کارگاه هم باید برای ایمن سازی از وسایلی همچون ؛ کپسول آتش نشانی ، عینک ، دستکش و لباس کار مناسب استفاده شود .

در جواهر سازی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای تمیز کاری طلا و جواهرات امکان اشتعال زایی این مواد وجود دارد . پس باید کپسول آتش نشانی در کارگاه در دسترس افراد باشد ، تا در صورت بروز آتش سوزی مورد استفاده قرار گیرد . دستکش یکی دیگر از وسایلی است ، که افراد باید در هنگام کار با دستگاه ها از آن استفاده کنند .

در این کارگاه از ابزار های تیز و برنده برای تراش وحکاکی بر روی سنگ ها و فلزات استفاده می شود . چشم ها حساس ترین عضو بدن هستند ، پس همیشه در هنگام کار باید با عینک مناسب از چشم ها مراقبت کرد . این نوع عینک ، خاص کارگاه ساخت جواهر بوده ، تا گازی که از مواد شیمیایی متصاعد می شود ، به چشم ها آسیب نرساند .

پوشیدن لباس و کفش کار در هر کارگاهی جز الزامات محیط کار است ، در کارگاه تولید جواهر امکان بروز آسیب های شدید بر بدن افراد وجود داشته و برای محافظت از ایشان لباس وکفش مناسب بایستی پوشیده شود .

کلام آخر

در این مبحث جواهر سازی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم . در طی فرایند ساخت جواهر شاهد تولید انواع زیورآلات و جواهرات مختلف هستیم .

این حرفه نیازمند تجهیزات و ابزارآلات خاصی بوده ، که یکی از آن ها مانکن طلا می باشد . مجموعه مقدم مانکن به خوبی انواع مانکن طلا را تولید کرده و به فروش می رساند . جواهر سازان می توانند با مراجعه به این مجموعه مانکن های طلای مورد نیاز خود را تهیه نمایند .

بیشتر بخوانید: آیا شغل طراحی جواهرات یک شغل خوب است ؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 18 =