تفاوت طلا با پلاتین

هر آنچه درباره تفاوت طلا با پلاتین باید بدانید

در این مقاله درباره تفاوت طلا با پلاتین تحقیق خواهیم، کرد. خیلی از افراد فکر می کنند، که پلاتین همان طلای سفید است. در صورتی که سخت در اشتباه هستند.

این دو فلز گران قیمت تفاوت های بسیاری با هم دارند. هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند و در صنایع مختلف کاربرد های گوناگونی دارند. افراد در هنگام خرید نمی توانند، به راحتی تفاوت های این دو فلز را تشخیص دهند. در ادامه مقاله به بیان ویژگی ها و تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت. لطفا با ما باشید.

اگر شما نیز بدنبال طراحی و ساخت دکور طلا با بهترین قیمت هستید می توانید با شماره  ۰۹۱۲۱۳۹۱۸۰۷ در 7 روز هفته تماس حاصل نمایید.

طلا و تاریخچه آن

در ادامه بررسی تفاوت طلا با پلاتین ابتدا به معرفی فلز گران‌ بهای طلا می پردازیم. طلا فلزی زرد رنگ، نرم و دارای استحکام پایینی است.

برای این که آن را مناسب زیور آلات کنند و استحکامش را بالا ببرند، آن را با مقدار کمی از فلزاتی مثل مس و روی ترکیب می نمایند. با افزودن مس رنگ طلا تغییر کرده و چنانچه مس به کار رفته زیاد باشد، رنگ آن به قرمز تمایل پیدا می کند.

طلا فلزی با ازرش با پیشینه تاریخی بالایی می باشد. طبق شواهد موجود مردم از هر طبقه اجتماعی که بودند، تمایل زیادی به استفاده از طلا به عنوان زيورآلات داشتند.

باستان شناسان در اوایل قرن نوزده میلادی جواهراتی همچون؛ دستبند، گردن آویز، گوشواره و انگشتر در کشور بلغارستان کشف کرده اند، که طلای به کار رفته در این جواهرات قدمتی نزدیک به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دارند. طلا کم و بیش در همه کشور های جهان یافت می‌ شود.

اما بیشترین طلای کشف شده جهان متعلق به معادن کشور های آفریقایی و هندوستان می باشد. این فلز به طور خالص از معدن استخراج نمی شود. بلکه ترکیبی از مواد معدنی به همراه فلزاتی دیگر است. که برای بهره برداری ابتدا آن را حرارت داده و به کمک محلول سیانید قلیایی مواد معدنی و نا خالصی ها را از آن جدا می کنند.

تفاوت طلا با پلاتین مربوط به حالت فیزیکی این دو ماده نیز می باشد. طلا پس از مرحله پالایش حالتی نرم و انعطلاف پذیر داشته و رنگ زرد روشنی دارد. نزدیک ۶۰ درصد از طلای تصفیه شده وارد صنعت جواهر سازی می شود. ما بقی به ساختن سکه و شمش طلا اختصاص داده می شود.

در برخی صنایع از قطعات بسیار ریز فلز طلا بهره می گیرند. طلا فلزی بسیار نرم بوده و شکلی منسجم و قابل تراش ندارد. برای بهره‌ برداری از آن در صنعت جواهر سازی آن را با چند فلز گران بهای دیگر ترکیب کرده تا آلیاژهای مختلف آن به دست آید. در مطالب فوق برای آشنایی با تفاوت طلا با پلاتین با فلز طلا و تاریخچه آن آشنا شدیم.

طلا و تاریخچه آن

پلاتین و تاریخچه آن

در این بخش از تحقیق تفاوت طلا با پلاتین به معرفی فلز پلاتین خواهیم پرداخت. پلاتین یک عنصر طبیعی و کمیاب در زمین است. این فلز گران قیمت نه تنها زیبا و درخشان بوده بلکه رنگ سفید طبیعی آن در هیچ شرایطی تغییر نمی کند. فلزی بسیار محکم، شکل پذیر بوده که رسانای با کیفیتی نیز می باشد.

اسم پلاتین از واژه ای شبیه به آن یعنی پلاتینا گرفته شده، که در زبان اسپانیایی به معنای نقره کوچک می باشد. تحقیقات نشان می دهد، که در حدود ۲۵۰۰ سال پیش مردم بومی اکوادور از کنار شن های رود خانه این فلز را جمع آوری کرده و با آن مجسمه و جواهرات می ساختند.

در اوایل قرن هفده میلادی اروپاییان پلاتین از قاره آمریکا به اروپا آورده و آزمایشات زیادی بر روی آن انجام دادند. تا این که ارزش این فلز گران بها را کشف کردند. در اواخر قرن هجدهم جواهر سازان اروپایی این فلز ارزشمند را برای ساخت انواع زیورآلات ‌نظیر؛ گوشواره، حلقه، گردن آویز و دستبند به کار می بردند.

اما این فلز جذاب قابلیت های متنوعی دارد. به عنوان مثال در ساخت تجهیزات مختلف همچون؛ تجهیزات حرارت سنج برای کوره های الکتریکی، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی، پوشش موشک، سوخت جت و.‌.. از آن بهره می گیرند و این به سبب خاصیت کاتالیزوری بالایی است، که پلاتین دارد.

در این بخش برای دریافتن تفاوت طلا با پلاتین به بیان ویژگی های پلاتین پرداختیم. امیدواریم که اطلاعات شما را در مورد این فلز گران قیمت افزایش داده باشیم.

تفاوت طلا با پلاتین

در این بخش از مبحث تفاوت طلا با پلاتین، تفاوت های این دو فلز را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. به موارد زیر توجه کنید.

  1. استخراج: میزان استخراج طلا به مراتب از استخراج پلاتین بیشتر است. هر ساله در جهان حدود ۱۰۰۰ تن طلا کشف و جمع آوری می شود. در صورتی که مقدار پلاتین به دست آمده در طول سال ۱۵۰ تن بوده است.
  2. مشخصات فیزیکی: طلا و پلاتین هر دو فلزات قیمتی هستند، اما دارای ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی می باشند. طلا به عنوان یک فلز نرم تر و با انعطاف پذیری بیشتر بوده و به راحتی قابل خم شدن و تغییر شکل است. از طرف دیگر، پلاتین یک فلز سفت و سخت بوده و برای تغییر شکل نیاز به استفاده از ابزارهای قوی‌ تری دارد.
  3. خواص فیزیکی: پلاتین یک فلز سفید و براق می باشد، و در برابر نور بازتاب بسیار خوبی دارد. طلا همچنین براق است، اما رنگ طلا زرد است، همچنین پلاتین در مقابل عوامل خوردگی و اکسیداسیون مقاومت بیشتری نسبت به طلا دارد.
  4. کاربرد ها: طلا و پلاتین هر دو در صنایع مختلف استفاده می‌شوند، اما در برخی از زمینه‌ها تفاوت هایی دارند. طلا به عنوان یک فلز با ارزش بالا در صنایع جواهر سازی، و تولید شمش و سکه، الکترونیک استفاده می‌شود. پلاتین نیز در صنایع جواهر سازی، الکترونیک، صنعت خودرو، صنایع نفت و پتروشیمی، بدنه موشک، سوخت جت، پزشکی و دندانپزشکی و … استفاده می ‌شود.
  5. قیمت: قیمت طلا و پلاتین تحت تاثیر عرضه و تقاضا در بازار می باشد. در برخی موارد قیمت پلاتین بالاتر از قیمت طلا خواهد بود و این به دلیل کمبود پلاتین در بازار است. چرا که کاربرد های صنعتی پلاتین نسبت به طلا بیشتر است.

در این جا چند مورد از تفاوت طلا با پلاتین را بیان کردیم. هر دو فلزاتی گران قیمت هستند، و به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انتخاب بین آن ها بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی شما دارد.

تفاوت طلا با پلاتین

کلام آخر

در مطالب فوق تفاوت طلا با پلاتین را شرح دادیم. این دو فلز گران بها در صنایع مختلفی ‌به خصوص صنعت جواهر سازی کاربرد دارند.

مقدم مانکن یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مانکن طلا است، که به صورت اینترنتی نیز محصولات خود را به مردم عرضه می دارد. با مراجعه به وب سایت فروش آن، متناسب با طرح و جواهر فروشگاه تان، این محصول را در مدل های مختلف سفارش دهید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هجده =