تمیز کردن طلا و جواهرات

روش‌های تمیز کردن طلا و جواهرات در خانه

تمیز کردن طلا و جواهرات در خانه با روش های ساده ای، امکان پذیر است. برخی از راهکارهای براق کردن و جرم زدایی طلا و جواهر را بیان می کنیم.

طلا و جواهرات با درخشندگی و براقیت خود، زیبا هستند. زمانی که طلا و جواهرات زیاد استفاده می شوند و در معرض آلودگی ها قرار می گیرند، به مرور کدر شده و جرم می گیرند. این مسئله سبب می شود که زیبایی خود را از دست بدهند.

اگر طلا و جواهرات شما، زیبایی خود را از دست داده است نگران نباشید. راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که در کوتاهترین زمان سبب درخشندگی و جلای طلا و جواهرات شما شود.

روش‌های تمیز کردن طلا و جواهرات در خانه

 

اهمیت تمیز بودن و براق بودن طلا و جواهر

تمیز کردن طلا و جواهرات از اهمیت زیادی برخوردار است. طلا به تدریج به سبب تماس با عطر و ادکلن، مواد بهداشتی، تعریق بدن و برخورد آب و … جلا و براقیت خود را از دست می دهد و این مشکل تا حدی، غیرقابل پیشگیری می باشد. در این حالت، طلا و جواهر اصلاً زیبا به نظر نخواهند رسید. انباشته شدن جرم ممکن است حتی موجب ساییدگی و کاهش بسیار ناچیز وزن طلا و جواهر شود. لذا پاک کردن آنها، بسیار مهم است.

سیاه شدن طلا و جواهر به دلیل وجود برخی از فلزات می باشد. قطعاً می دانید که طلا و جواهری که در ویترین طلا فروشی ها ملاحضه می کنید و به خرید آنها اقدام می کنید، کاملاً از طلا نیستند و آلیاژهای دیگری در خود دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تمامی فلزات به جز طلای خالص، میل به واکنش با اکسیژن هوا و سولفور و رطوبت دارند. این مسئله موجب می شود که پس از مدتی شاهد سیاهی و کدری طلا و جواهر باشیم. طلای 24 عیار، طلای خالصی است که تنها آن را با مس و نقره ترکیب نموده تا به حالت موردنظر برسد.

قبل از بررسی روش های تمیز کردن طلا و جواهرات در خانه به این نکته اشاره کنیم که اگر طلایی سیاه شود، بدان معنا نیست که اصل نمی باشد. این مسئله به دلیل وجود فلزات دیگر در طلا است. اگر می خواهید که با مشکل سیاهی و کدری طلا و جواهرات کمتر مواجه شوید، باید به خرید طلاهایی با عیار بالا اقدام کنید.

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برای تمیز کردن طلا و جواهر نباید از هر روشی استفاده کرد. زیرا طلا و جواهرات دارای ترکیب حساسی هستند و ممکن است در اثر استفاده از روش های نادرست تمیز کردن، زیبایی و وزن خود را از دست بدهند.

چندین روش تمیز کردن طلا و جواهرات در خانه

با استفاده از چندین روش می توان طلا و جواهرات را به سادگی تمیز نمود. مهمترین روش های مؤثر در این زمینه شامل موارد زیر است:

تمیز کردن طلا با سرکه

در اولین روش می توانید از سرکه استفاده کنید. برای استفاده از این روش باید دو قاشق چایخوری نمک را داخل نصف لیوان سرکه سفید ریخته و آنها را هم بزنید. طلا را درون این محلول گذاشته و اندکی صبر کنید. پس از مدتی طلا و جواهر را از داخل محلول در بیاورید. در این شرایط اطمینان داشته باشید که سیاهی های طلا از بین رفته اند. اینک می توانید آنها را شسته و آبکشی کنید. این روش به دلیل اسیدی بودن سرکه، ممکن است پیامدهای بدی داشته باشد. لذا توصیه می کنیم که سایر روش ها را امتحان کنید.

تمیز کردن طلا و جواهرات با مایع ظرفشویی

در این روش با چندین قطره از مایع ظرفشویی می توانید آلودگی های موجود در طلا و جواهرات را از بین ببرید. بدین منظور از مایع ظرفشویی بدون فسفات استفاده کنید. چندین قطره از مایع را داخل آب ولرم ریخته و هم بزنید. سپس طلا را به مدت 20 دقیقه داخل ظرف حاوی محلول گذاشته و صبر کنید تا تمیز شود. بعد از گذشت مدتی آن را آبکشی کرده و با استفاده از یک دستمال به خشک کردن طلا اقدام کنید.

روش‌های تمیز کردن طلا و جواهرات در خانه

تمیز کردن با استفاده از جوش شیرین

روش دیگر تمیز کردن طلا و جواهرات ، استفاده از جوش شیرین می باشد. برای استفاده از جوش شیرین باید یک مسواک خیس را به پودر جوش شیرین آغشته کنید و سپس آن را به بخش های تیره رنگ و کدر طلاو جواهرات بکشید. در این شرایط، سیاهی ها و جرم های موجود روی طلا و جواهرات از بین می رود. کشیدن مسواک بر روی طلا و جواهرات باید به گونه ای باشد که خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود. پس از کشیدن مسواک جوش شیرینی بر روی طلا و جواهر، آن را آبکشی کرده تا تمیز شود. حتماً در نهایت به خشک کردن طلا و جواهر با یک دستمال مناسب اقدام کنید تا لکه های آب بر روی طلا و جواهر باقی نمانند.

تمیز کردن طلا و جواهرات با استفاده از آمونیاک

برای تمیز کردن با آمونیاک باید ایمنی های کار را درنظر گرفت و حتماً از دستکش استفاده نمود. درون یک ظرف دارای آب ولرم، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی بریزید. نصف قاشق چایخوری آمونیاک را به محلول آب و صابون افزوده و توسط یک اسفنج هم بزنید. حتماً این کار را در هوای آزاد انجام دهید که دچار مشکل ریوی نشوید. زیرا آمونیاک، گازهایی را از خود ساطع می کند. طلا و جواهر موردنظر را در ظرف قرار دهید و پس از مدتی آن را درآورده و با استفاده از مسواک، روی آنها را بکشید تا سیاهی ها از بین برود. سپس طلا و جواهرات را آبکشی نموده تا کاملاً تمیز و براق شوند.

نکات مهم برای پاک کردن طلا و جواهر

  • تمیز کردن طلا و جواهرات با استفاده از خمیردندان، امکان پذیر است و نتیجه خوبی را به دنبال دارد.
  • به منظور حفظ براقیت و درخشندگی طلا و جواهرات خود، در زمان شنا در استخر که دارای کلر زیادی است، طلا و جواهرات خود را دربیاورید.
  • نگهداری طلا و جواهر در یک جعبه به دور از هرگونه آلودگی و رطوبت، سبب می شود که بهتر بمانند و جلا و درخشندگی خود را حفظ کنند.
  • محلول های مخصوصی برای پاک کردن طلا و جواهر وجود دارند که می توانید آنها را از برخی از فروشگاه ها تهیه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =