آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات دیدگاهتان را نسبت به این حرفه باز تر می کند . این که چگونه با در هم تندیدن چندین قطعه فلزی بتوانید ، زیورآلاتی همچون ؛ گردنبند ، انگشتر ، گوشواره و … بسازید ، فوق العاده جذاب است .

حرفه جواهر سازی جزو منحصر به فرد ترین و جذاب ترین مشاغلی است ، که افرادی خاص پسند و هنرمند در آن مشغول به فعالیت هستند ‌. در این مقاله با ارائه نکاتی ، قصد داریم تا رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات را برایتان میسر کنیم . اگر به این حرفه فوق العاده و جذاب علاقمند هستید ، با ما همراه شوید .

شما می توانید برای سفارش ویترین طلا یا دکور طلا با شماره 09121391807 تماس حاصل نمایید.

معرفی رشته طراحی طلا و جواهرات

در طی آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات ، باید بدانید ، که این حرفه به قسمت های مختلفی تقسیم می شود ، که اولین آیتم آن طراحی است .

رشته طراحی جواهرات یک حوزه هنری و حرفه ای بوده ، که به بررسی و ایجاد طرح های خلاقانه و منحصربه فرد برای جواهرات می پردازد . در این رشته ، طراحان جواهرات توانایی ها و مهارت های لازم برای خلق و ساخت قطعات طلا با بهره مندی از نقره ، الماس و سنگ های قیمتی را به دست می آورند .

در طول تحصیلات در رشته طراحی جواهرات ، دانشجویان با مبانی طراحی هنری و مفاهیم طراحی سه بعدی آشنا می شوند . آن ها یاد می گیرند از سبک ها و جریان های مختلف هنری الهام گرفته و این ایده ها را در به وجود آوردن طرح های چشمگیر جواهرات به کار بگیرند ، که این ایده های جذاب را از طبیعت ، هنرهای دیگر ، فرهنگ ها و تاریخ ، انواع طرح های هنری می گیرند .

در بررسی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات ، مراحل مختلف این شاخه ها را بررسی خواهیم کرد ‌.

طراحی جواهرات شامل ؛ فرآیندهایی نظیر طراحی اولیه ، توسعه طرح ، مدل سازی سه بعدی ، ساخت نمونه هنری و در نهایت تولید جواهرات است .

این فرآیند قدم به قدم با استفاده از ابزارهای دستی و رایانه های پیشرفته انجام می شود . همچنین ، طراحان جواهرات نیز به اصول مهندسی و فرآیندهای ساخت جواهرات آشنا می شوند ، تا بتوانند طرح های خود را به صورت عملی در قالب جواهرات تولید کنند ، با این تعاریف تا قسمتی توانستیم آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات برایتان تشریح کنیم .

طراحی جواهرات در صنعت جواهرسازی ، بازاریابی و تجارت جواهرات بسیار مهم است . طرح های برتر که توانسته اند خلاقیت ، زیبایی و ارزش را به خوبی منعکس کنند ، برای تولید جواهرات وارد بازار می شوند و ارزش قیمتی به آن می بخشند . بنابراین ، طراحی جواهرات نقش اساسی در تعیین میزان موفقیت و قابلیت رقابت محصولات جواهراتی دارد .

در نهایت ، طراحان جواهرات نه تنها باید به خلاقیت و دانش هنری و طراحی تسلط داشته باشند ، بلکه باید با آخرین تکنولوژی ها ، مدل سازی و روش های تولید جواهرات خود را بروز کنند .

این رشته ، جوانب فنی و هنری را با هم ترکیب می کند تا طراحان جواهرات بتوانند به بهترین شکل ممکن طرح های خود را به واقعیت بپیوندند . با این تعاریف اولین آیتم در این مبحث را تشریح نمودیم .

معرفی رشته طراحی طلا و جواهرات

 

معرفی رشته ساخت طلا و جواهرات

گام دوم در آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات ، معرفی شاخه ی ساخت جواهرات است . رشته ساخت طلا ، یک حوزه حرفه ای است که به پرداختن به تولید و ساخت جواهرات و قطعات فلزی از طلا می پردازد . در این رشته ، عمدتاً با فلز طلا کار می شود ، اما ممکن است از آلیاژهای دیگری مانند نقره ، پلاتین و روی نیز استفاده گردد .

در رشته ساخت طلا ، دانشجویان با مفاهیم پایه فلزکاری ، فرآیندهای ساخت و تولید ، نمودارخوانی ، استفاده از ابزارها و ماشین آلات صنعتی و همچنین تکنیک های مدل سازی و طراحی آشنا می شوند .

فرآیند ساخت طلا شامل چندین مرحله است ؛ ابتدا مواد اولیه ، مانند میله های طلا یا ورقه ها ، به شکل مناسب برش داده می شوند . سپس با استفاده از ابزارهای دستی همچون چکش و مته ، قطعات طلا به شکل های مورد نظر خم می شوند .

در این مرحله ، تکنیک هایی مانند خم کردن ، برش ، پرداخت و … به کار می رود . برای آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا باید به خوبی این مراحل را بشناسیم .

آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات منوط به معرفی فعالیت های فیزیکی و تخصصی بوده ، که به آن ها اشاره می کنیم . در مرحله بعدی ، قطعات طلا با هم جوش داده می شوند .

این فرآیند به عنوان جوشکاری شناخته می شود ، که از روش های مختلفی مانند جوش سرد ، جوشکاری با حرارت و جوشکاری با لیزر انجام می شود . این عمل جهت ایجاد اتصال قوی بین قطعات طلا انجام می شود تا به شکل نهایی و استحکام لازم برسند .

در بخش بعدی ، قطعات طلا تمیز شده ، تا از هرگونه ذرات و آلودگی ها پاک شوند . ممکن است از محلول های شیمیایی مانند محلول های تنظیف کننده یا الکترولیتی برای پاکسازی استفاده شود .

در نهایت ، قطعات تمیز و جوش داده شده طلا ، با تکنیک های مختلفی همچون قلم زنی ، فرتاژ و قلمکاری تزئین می شوند . این فرآیند هنری و دقیق است و نیاز به تسلط بر مهارت های هنری و طراحی دارد ، تا قطعات طلا به شکل ها و طرح های خاصی تزیین شوند . بابررسی این رشته متوجه تجهیزات و دستگاه های مختلفی خواهید شد .

در حین تولید ، کیفیت و استانداردهای صنعتی بسیار مهم هستند . از ابزارهای دقیقی مانند سنگ های آزمایشگاهی و سیستم های نظارتی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که محصولات ساخته شده به معیارهای تعیین شده از نظر کیفیت و اندازه گیری ها مطابقت دارند . در حقیقت آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات مربوط به آشنایی با قوانین پیرو این حرفه نیز می باشد .

رشته ساخت طلا الزاماً نیازمند تمامی جوانب هنری ، فنی و کسب و کار است . دانشجویان در این رشته باید با فرآیندها و تکنیک های ساخت ، مشکلات مرتبط با فناوری های صنعتی و الزامات بازار آشنا شوند ، تا بتوانند جواهرات با کیفیت و طراحی منحصربه فرد تولید کنند .

بیشتر بخوانید: صفر تا صد طلا فروشی

بازار کار رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

در طی آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات ، به بازار کار آن ها نیز اشاره می کنیم . بازار کار رشته های طراحی و ساخت طلا به وفور وجود دارد و می تواند بسیار گسترده و متنوع باشد . این رشته ها در بخش طراحی و تولید جواهرات و قطعات طلا قابل استفاده هستند .

همه جا در سراسر جهان ، جواهرات محبوبیت زیادی دارند و این باعث می شود ، بازار کار در این صنعت خوبی داشته باشد . افراد همیشه به دنبال جواهراتی هستند که به زیبایی و اصالت آن ها اضافه کنند .

بنابراین ، طلافروشی ها ، فروشگاه های جواهرات و مجموعه های ساخت و تولید جواهرات معمولاً همواره به دنبال افراد ماهر در طراحی و ساخت قطعات طلا هستند . اگر هدف شما صرفا آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات نیست و خواهان فعالیت در این رشته می باشید ، در رابطه با آینده و بازار کار آن نگران نباشید .

همچنین ، در کشورهایی که صنعت تولید جواهرات قوی دارند مانند ؛ ایران ، هند ، امارات متحده عربی ، ایتالیا و ترکیه ، بازار کار در رشته طراحی و ساخت طلا بسیار رونق دارد ، شاهد بازار کار گسترده تری برای این حرفه هستیم .

این کشورها صادرات بزرگی از جواهرات دارند و بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها در این زمینه فعالیت می کنند . در این کشور ها نیروی کار متخصصی رشته های طراحی و ساخت طلا فعالیت می کند .

در ادامه مبحث آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات همچنان با ما همراه شوید ، افرادی که در این رشته ها تحصیل کرده و از مهارت های لازم را کسب بهره مندند ، می توانند به عنوان طراحان مستقل جواهرات ، کارگاه ها و کارخانه های جواهرسازی ، فروشگاه های جواهرات ، تأسیسات اصلاح و بازسازی جواهرات و همچنین در صنایع مرتبط مانند مجلات مد و آموزش جواهرات ، نقاشی تزئینی و مدل سازی سه بعدی فعالیت کنند ، بازار کار این رشته ها به هیچ عنوان محدود نیست .

بازار کار رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

کلام آخر

آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات مربوط به معرفی حرفه طراحی طلا و حرفه ساخت طلا می باشد . این دو حرفه به صورت جدا گانه آموزش داده می شوند و دارای آیتم ها و قوانین خاص خود می باشند ، اما پیوند میان آن ها بسیار محکم است .

طراحان و کسانی که در زمینه ساخت طلا فعال هستند ، باید دانش کافی در رابطه با هر دو شاخه داشته باشند . مجموعه مقدم مانکن در تلاش است ، تا با ارائه مفاهیم کاربردی به شما در زمینه آشنایی با رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات کمک کند .

بیشتر بخوانید: ابزار های کاربردی در جواهر سازی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یک =